Homepage

Historie


Informatie

Foto's

Nieuws

Spotlight

Asielhonden

Asielkatten

Pension

Tarieven

Donateurs

Kittenopvang

FAQ's

Links

Downloads

Medewerkers

LICG

SBB(Aequor)

Facebook

NFDO

Schrijf in ons
gastenboek


Lees in ons
gastenboek

                                                    Veel gestelde vragen (FAQ's)
                                 

ASIEL

Wat zijn de openingstijden van uw asiel?
--Het asiel is van dinsdag t/m zaterdag van 10.00-12.00 en van 14.00-16.00 uur geopend.

Als mijn hond of kat is weggelopen en hij blijkt bij het asiel te zijn gebracht, kan ik hem
dan niet op zondag en maandag halen?

--U kunt het dier op zondag en maandag dan wel ophalen op de volgende tijden:
Zondags van 10.00 - 10.30  of van 15.45 – 16.15 uur   en ’s maandags van
10.00 – 12.00 en van 14.00-16.00 uur


Bestaat er een mogelijkheid om buiten de openingstijden een afspraak te maken?
--Nee, het is niet mogelijk om buiten de openingstijden een afspraak te maken.
Dit kan niet in verband met de tijd die wij nodig hebben voor de verzorging van de
dieren en wij willen na sluiting de rust in de kennels bewaren.


Kunt u een routebeschrijving geven naar het asiel?
--Ja, er staat een routebeschrijving op onze site.

Hoe kunnen wij u betalen?
--U kunt bij ons contant of per pin betalen.
U betaalt wanneer u het dier bij ons ophaalt.

Welke dieren vangt u op in het asiel?
--Wij vangen honden en katten op in ons asiel.

Wat moet ik doen als ik een hond of kat op straat vind?
--Bel de dierenambulance in uw regio en zij zullen het dier (als dit nodig mocht zijn)
op komen halen.

Het is dan wel belangrijk dat u het dier heeft gevangen, alleen dan komen zij het
dier ophalen bij u!

Hieronder treft u alle telefoonnummers van dierenambulances in onze regio:
- Dierenambulance de Heuvelrug :          06-51108274
- Dierenambulance Zuidwest Veluwe :     06-53871861
- Dierenambulance Woudenberg :           06-54928928
- Dierenambulance DGV:                        06-53367018


Wat moet ik doen als mijn hond of kat is weggelopen?
--Als uw dier is weggelopen van huis of tijdens de wandeling, kunt u ook contact
opnemen met de dierenambulance, wanneer zij een melding krijgen van uw dier nemen
zij contact met u op.

U kunt ook het asiel binnen uw regio bellen, zij nemen contact met u op als het dier binnenkomt.
De Stichting Amivedi registreert uw vermiste huisdier ook en zullen via dierenasiels en
ambulances in de gaten houden of hij/zij gevonden is.

-AMIVEDI Veenendaal/Maarn/Doorn :    088-0063313 (veenendaal@amivedi.com)
-AMIVEDI Wijk bij Duurstede :              088-0064678 (houten@amivedi.com)
-AMIVEDI Midden en Over Betuwe :      088-0064611 (m.o.betuwe@amivedi.com)
-AMIVEDI Zeist/Driebergen :                088-0064677 (zeist@amivedi.com)

Ik zoek een hond of kat, hoe gaat dit in zijn werk?
--Alle dieren die in het asiel verblijven staan op internet.
U kunt zich vast oriënteren op onze website, ziet u een hond of kat waar u veel belangstelling
voor heeft, kunt u contact opnemen met het asiel, of u komt langs tijdens openingstijden.

Wij kunnen u verder informeren en eventueel een optie op de hond of kat zetten zodat u
de ruimte krijgt om nog een keer te komen kijken.

De optie is voor maximaal drie dagen.
Als u bij het dier komt kijken zal één van onze medewerkers u verder informeren en gaan
we kijken of het dier voor u geschikt is.

Met een hond krijgt u de mogelijkheid om een stukje te wandelen in het bos om te zien
hoe hij/zij reageert weg van het asiel.

Als het klikt van beiden kanten kunt u zowel een hond als kat
 (onder de voorwaarde dat het dier gezond is uiteraard) dezelfde dag meenemen.

U kunt met een hond ook nog een paar keer komen wandelen, in die periode houden wij
 hem even voor u ‘vast’.



Wat zijn de kosten als ik een hond of kat bij u wil ophalen?
--De kosten voor een hond zijn  130 -150 (afhankelijk van leeftijd)
Voor een volwassen kat (wel geneutraliseerd)  €85,00
Voor een kitten (niet geneutraliseerd)  75,00
Deze kosten zien wij als een bijdrage voor de verzorging van de dieren in het asiel.
In werkelijkheid zijn de kosten hoger maar dan zouden er niet genoeg dieren herplaatst
kunnen worden.



Blijft het dier eigendom van het asiel?
--Nee, het asieldier wordt uw eigendom onder voorwaarden.
Deze voorwaarden zijn te lezen op onze site.

Het klikt niet tussen het asieldier en mijn eigen huisdier, kan ik hem terugbrengen
en/of ruilen?

--Als blijkt dat het na plaatsing misgaat met het huisdier dat u thuis al had, dan moet
u het asieldier terugbrengen bij ons.

Er is geen mogelijkheid om te ruilen, het blijven natuurlijk dieren!


Bestaat er een mogelijkheid om een hond of kat op proef mee naar huis te nemen?
--Er is geen mogelijkheid om het dier op proef mee te nemen naar huis.
Dit doen wij om te voorkomen dat de hond of kat volledig in de stress raakt van het op
en neer gaan tussen het asiel en een huis.

Wij hebben ervaren dat dit een negatieve invloed heeft op de dieren.
Wij geven u wel de mogelijkheid om, als u interesse heeft in een hond,
meerdere keren te komen wandelen in het bos en dan houden wij deze hond ook voor
 bepaalde tijd voor u vast.



Zijn alle dieren uit het asiel gecastreerd of gesteriliseerd?
--Alle katten zijn gecastreerd of gesteriliseerd mits ze ouder zijn dan 7 mnd.
Ze zijn ook ontwormd, ontvlooid, gechipt en geënt.
Honden zijn niet allemaal gecastreerd of gesteriliseerd, dit doen we alleen als het
noodzakelijk is.

Wel zijn de honden ook geënt, gechipt, ontwormd en ontvlooid.


Wat gebeurd er als ik een hond of kat bij u meeneem en de oude eigenaar komt
 alsnog het dier opeisen?

--Elk asieldier moet verplicht 14 dagen in quarantaine verblijven, daar wordt het dier
geënt en gechipt en nagekeken door een dierenarts.

In deze 14 dagen krijgt de eigenaar de tijd om te reageren en het dier op te halen,
doen ze dat niet, dan vervallen de rechten van de eigenaar en wordt het asiel
de ‘’nieuwe’’ eigenaar van de hond/kat.

Dat betekent ook dat als wij een hond of kat bij u herplaatsen, dat de ‘vorige’ eigenaar
nooit (van ons) te weten zal komen waar het dier geplaatst is.

U hoeft dus niet bang te zijn dat het dier bij u weggehaald wordt om die reden.

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een asieldier mee te kunnen nemen?
--Op onze website kunt u de plaatsingsvoorwaarden vinden, hier staat alles omschreven.


Is er nadat ik een hond of kat heb meegenomen nog begeleiding vanuit het asiel?
--Als u een hond of kat bij ons heeft opgehaald krijgt u altijd een informatiebrochure
mee waar veel voorkomende zaken in staan.

Heeft u toch nog vragen over het gedrag van het dier of iets anders betreffende
de verzorging, mag u ons altijd bellen of even langskomen.

Wij zullen u graag te woord staan en helpen waar het kan.
Liever dat u ons regelmatig belt of langskomt dan dat u plots bij ons staat om
het dier terug te brengen!.



Wat moet ik doen als de hond of kat na plaatsing ziek wordt?

U heeft een medische garantie op het dier wat u bij ons gehaald heeft.
Deze medische garantie is aan een aantal voorwaarden gebonden: 

De medische garantie geldt de eerste 14 dagen vanaf de plaatsingsdatum..
Bij bezoek aan de dierenarts die verbonden is aan het asiel worden in die periode 
alle kosten vergoed die voortvloeien uit een behandeling die volgens
de Hazenberg dierenarts noodzakelijk is.
De medische garantie geldt alleen voor ziektes en afwijkingen die in verband 
kunnen worden gebracht met het verblijf in de Hazenberg.
Rekeningen van andere dierenartsen 
(dus ook de weekendvervanger van de Hazenberg-dierenarts) worden niet vergoed,
met uitzondering van de twee hieronder genoemde dierenartsenpraktijken die alleen 
benaderd mogen worden als de Hazenberg dierenarts niet bereikbaar is. 
Dus neem bij medische problemen in de eerste 2 weken na plaatsing altijd contact op met
het asiel (of als het asiel niet bereikbaar is) rechtstreeks met de dierenarts die verbonden
is aan het asiel. 

Hazenberg-dierenarts:  Dierenkliniek Leersum

                                 0343-454950   

Weekend/avond dierenartsen als  dierenarts Hazenberg niet bereikbaar is.     

De Klomp dierenartsen:  0318-571457 (Veenendaal)
Dierenkliniek  Duurstede:0343-577268 (Wijk bij Duurstede)
   

Ik wil afstand doen van mijn hond of kat, hoe werkt dit?

--Als u niet meer voor uw hond of kat kunt zorgen is het mogelijk om afstand te doen
 van uw dier.
Dit is wel afhankelijk van waar u woont, elk asiel heeft een eigen regio waar het dieren
van op kan nemen. Onze regio bestaat uit de gemeenten :

Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede, Rhenen,  Veenendaal en Scherpenzeel.
Als u besluit uw huisdier in een asiel te plaatsen, moet u er rekening mee houden dat
er een kans is dat u op een wachtlijst komt te staan en dat wij dus niet direct uw
huisdier op kunnen nemen.

Belt u ons daarom altijd op voordat u naar ons toekomt.
Daarbij mogen zowel katten als honden niet langer dan 9 maanden geleden geënt zijn
en willen wij graag een gezondheidsverklaring hebben van uw dierenarts met daarbij het
bijbehorende paspoort van het dier.

Kunt u ons dit niet laten zien, dan kunnen wij uw huisdier niet opnemen.
Aan het afstand doen van uw huisdier zijn kosten verbonden :
Hond geënt: €100
Kat geënt: €45

Ik heb afstand gedaan van mijn kat/hond, kunt u mij laten weten waar hij geplaatst is?
 --U mag ons altijd even bellen als u wilt weten of de hond of kat is geplaatst, maar wij
kunnen u niet vertellen waar het dier heen is gegaan.

Wel kunnen we vaak vertellen hoe het gaat bij de nieuwe eigenaar.


Hoe lang blijven dieren gemiddeld in het asiel?
--Dat verschilt per dier, maar over het algemeen is er een redelijke doorstroom
van honden en katten.

Een jong dier zal over het algemeen sneller weg gaan dan een oud dier dat al wat
mankementjes heeft.


Worden dieren die al heel lang in het asiel verblijven geeuthanaseerd?
--Nee, dat gebeurt nooit!!
Als er om wat voor reden dan ook een dier lang blijft zitten, maar het
is gezond en heeft het naar zijn/haar zin in het asiel, mag de hond of
kat de rest van zijn leven bij ons blijven.

Pas als er ernstige medische redenen voor zijn of een hond of kat is
agressief en daardoor
onhandelbaar naar mensen toe, laten we een dier inslapen.

Dit is dus alleen om dit soort redenen!!.


PENSION
Wat zijn uw openingstijden?

--Het pensiongedeelte van ons dierentehuis is geopend van maandag t/m zaterdag
 van 10.00 - 12.00 uur en van 14.00-16.00 uur.

Zon- en feestdagen van 10.00-10.30 (brengen en halen) en van 15.45-16.15 uur (alleen halen).

Kunnen wij uw pension komen bezichtigen, zo ja wanneer?
--Ja, dat kan binnen de openingstijden van dinsdag t/m zaterdag.

Kan ik ook via de e-mail reserveren?
-- Alleen bij de eerste reservering van uw hond(en) moet dit telefonisch.(0343-451584)
Daarna kan het ook altijd via de mail.

Kunt U een routebeschrijving geven naar uw pension?
--Ja, er staat een routebeschrijving op deze site.

Hoe kunnen wij u betalen?
--U kunt bij ons contant of per pin betalen.
Het is gebruikelijk om bij het ophalen van uw huisdier te betalen, maar prefereert u
vooruit te betalen dan is dat ook geen probleem.

Wij leveren geen diensten op rekening!

Kunnen wij ons huisdier ook buiten de openingstijden ophalen of brengen?
--Nee er is geen mogelijkheid om uw huisdier buiten de openingstijden te brengen
of te halen.


Kan ik langer wegblijven met vakantie?
--Bij het verlengen van uw verblijf vragen wij u zo vroeg mogelijk ons pension van dit
voornemen op de hoogte te brengen.

Met name in de schoolvakanties kan dit problemen opleveren.

Welke entingen moet mijn hond hebben om bij u te mogen logeren?
-- Uw hond moet de jaarlijkse coctailenting hebben gehad.
Deze beschermt uw hond voor de meest voorkomende ziektes.
Tevens dient uw hond een enting te hebben gehad tegen kennelhoest.
De entingen moeten tenminste een week voor het verblijf gegeven zijn.
Wij verzoeken u hierover uw dierenarts te raadplegen.

Moet ik het entingsboekje van mijn hond meenemen?
--Ja, bij ieder verblijf dient u het entingsboekje mee te nemen.
Hoewel wij de entingen van de hond in de computer registreren, dient het boekje
bij ons aanwezig te zijn.

Wij staan onder controle van de inspectiedienst van de landelijke dierenbescherming.
Wij dienen bij controle bewijsmateriaal te hebben dat de aanwezige dieren
voldoende zijn geënt.


Mag mijn hond een eigen mand of deken meenemen?
--In verband met mogelijke beschadiging van uw eigendommen willen wij niet
dat uw hond zijn eigen mand of deken meeneemt.

Wij hebben zelf goede manden en dekens die wij u hond ter beschikking
kunnen stellen.


Heeft u de riem van mijn hond nodig?
--Wij geven u de riem en halsband altijd mee naar huis.
Tijdens het verblijf hebben wij deze niet nodig.
Zoekraking wordt op deze wijze voorkomen.
Ook vlooienbanden worden afgedaan.

Mijn hond heeft medicijnen, kunt U die toedienen?
--Ja natuurlijk, schrijft u de naam van de hond op het etiket.
Controleer of de dierenarts een toedieningsschema heeft toegevoegd.
Wij maken een toedieningsschema voor tijdens het verblijf.

Als mijn hond onverhoopt ziek wordt, wat doet U dan?
--In principe gaan wij bij ziekte van uw hond naar de dierenarts die aan
het asiel/pension verbonden is.

Zijn er specifieke problemen dan nemen wij (of onze dierenarts) contact
op met uw eigen dierenarts.

De kosten van het dierenartsbezoek zijn voor uw rekening.

Mijn hond is loops, mag zij nu nog wel komen?
--Ja, maar niet tijdens de maanden juli/augustus in verband met drukte.
U doet buiten deze maanden om de hond wel voor eigen risico in pension.

Mijn hond is erg gevoelig op het voer, mag hij/zij zijn eigen voer meenemen?
--Alleen als het voer is voorgeschreven door een dierenarts.
Wij voeren zelf een lichtverteerbare brok. (Smolke)

Krijg ik korting als ik zijn eigen voer meeneemt?
--Nee, uw hond krijgt geen korting voor het feit dat hij/zij zijn eigen voer meeneemt.
Het liefst voeren wij uit onze eigen voorraad.

Ik wil meerdere honden bij u onderbrengen, krijg ik dan korting?
--Nee, U krijgt dan geen korting.

Mijn hond vecht met iedere reu en teef, mag hij in pension?
--Jawel, maar meld u dit even voordat u boekt.
Om planningtechnische redenen hechten wij veel aan deze informatie.
De hond wordt dan wel solitair geplaatst en het is mogelijk dat uw hond dan
op een 'plein' komt te zitten en niet in een speelweide.


Komt mijn hond bij andere honden in de weide, zo ja, welke risico's brengt
dit met zich mee?

--Wij proberen de honden altijd in groepsverband te plaatsen want dat is
het leukst voor uw hond.

U moet er wel rekening mee houden dat er een klein risico bestaat dat uw
hond een (lichte) beschadiging oploopt.

Wanneer dit gebeurt is het pension aansprakelijk voor de eventueel
gemaakte dierenartskosten.


Is er een kortingsregeling voor het verblijf van mijn hond?
--Ja, u krijgt korting als u donateur bent van ons asiel of als uw hond bij
ons vandaan komt.

Deze korting bedraagt € 0,45 per dag.

Is er een vaste dierenarts verbonden aan uw asiel/pension?
--Ja, er is een een vaste dierenarts verbonden aan ons dierentehuis.
Deze komt tenminste 1 keer per week en als nodig natuurlijk vaker.


Ik heb nog meer vragen!!!
--Stel ze per e-mail. Wij zullen u vraag en het antwoord in deze rubriek opnemen.
Natuurlijk krijgt u het antwoord ook persoonlijk.